Kunt u even…..?

 

Dan kom je aan bij de klant en voor dat je goed en wel opgestart bent wordt de vraag gesteld, “kunt u even dit of dat doen ?”

Verwacht wordt dan dat je even extra werkzaamheden verricht die niet in het contract staan.

Vaak lijken de “eventjes” simpele dingen te zijn, maar nemen meer tijd en energie in beslag dan je zou verwachten.

Het bekende voorbeeld is de door speeksel natte vinger over een oppervlak wrijven om aan te tonen dat de vervuiling er zo af gaat.

Natuurlijk probeer je de klant altijd tevreden te stellen, en doe je je best om aan het gevraagde te voldoen.

Het “even” een extraatje doen kan wel, er is meestal wel wat speling, maar men moet ook realistisch zijn als er meer tijd en inzet van materiaal gemoeid is.

Dit is soms moeilijk uit te leggen aan de opdrachtgever, omdat die werkelijk het idee heeft dat je zomaar “even” iets extra kunt doen..

Product en materiaalkennis is in dit geval belangrijk, om op een rustige en redelijke manier uit te kunnen leggen dat het “eventjes” meer inhoudt.

Zonder goede communicatie tussen opdrachtgever en uitvoerder loopt het hier spaak.

De zorg voor een goede opleiding van de glazenwasser is een basisprincipe van Cleaning Partners International, zodat er ter plaatse uitleg kan gegeven worden als het “even” een “oneven” wordt